Tuesday 5 June 2012

Remus Cernea bea sânge de cocoş leneş


"Nu presupuneţi că aş putea fi heterosexual", răspunde Remus Cernea, întrebat fiind dacă are o prietenă. Adică Remus Cernea ar putea fi foarte bine gay, şi întrebarea corectă ar fi dacă Remus Cernea "are o relaţie". Ce homofob, ziaristul acela.

Dragă Remus Cernea, nu ar fi nicio problemă dacă ai fi homosexual, însă s-ar cam vedea. Homosexualii au un anumit comportament, un limbaj al corpului specific, pe care tu nu-l prea afişezi. Însă, în numele corectitudinii politice, e mai bine sa ignori informaţiile vehiculate pre- şi pe lângă limbaj, şi să comunici conform unui cod de conduită stupid-progresist. Ce era dacă Remus Cernea era întrebat: "Ai o prietenă?" şi el ar fi răspuns "Nu, am o relaţie cu un alt tip, sunt gay". Ei bine, nu era nimic.

E la fel de evident că Remus Cernea aparţine genului masculin. De ce nu cere codul de conduită al corectitudinii politice ca omul să fie întrebat întâi dacă e bărbat sau femeie? Pentru că e evident? Şi ce-i cu asta? Nu-s femeile egale cu bărbaţii? Nu trece afirmaţia politică înainte de evidenţa faptelor? Văd diferenţa, dar nu se face să o spun – esenţa apostolatului progresist.

OK, poate că exagerăm şi întrebarea lui Remus e îndreptăţită. În norma societală a României, relaţia e între un bărbat şi o femeie iar excepţiile au parte de o privire tare rece. Dar reacţia lui Remus Cernea la întrebarea ziaristului e foarte războinică - îi răspunde, apoi îi aruncă o privire ucigaşă, gen "Ai înţeles, mă?" Ma gândesc: dacă ar fi Gabriel Liiceanu gay? Cu câtă fineţe şi cu câtă poantă ar reacţiona la o astfel de întrebare… Modul în care i-ar comunica întrebătorului că el e homosexual ar fi probabil o mostră frumos-povestibilă de savoare ludică, un teatru de insinuari suculente şi autoironice. Cernea? Cosorul lui Moceanu (oricare parte). Pentru că Remus e serios, doar se războieşte cu statu-quo-ul fundamentalist al societăţii româneşti. E numai bun pentru următorul triptic naiv al lui Diego Rivera: "Militant progresist grăsuţ luptând cu Tradiţia". Tradiţia care, conform lui Cernea, ar fi învinsă dacă am avea o preşedintă "romă, lesbiană şi atee".

De ce romă, lesbiană şi atee? De ce nu un preşedinte lapon evreu politehnist? Sau un marinar tătar cu defect de vedere?

Să cauţi diferenţa cu orice preţ – iată o formă de nejustificată discriminare. Mie imi pasă extrem de puţin dacă preşedintele e de etnie rom, de asemenea extrem de puţin despre orientarea lui sexuală, de asemenea extrem de puţin de apartenenţa religioasă – eu însumi sunt ateu.

Însă lui Remus Cernea îi pasă. Aparent e o virtute clasarea într-o anumită facţiune, etnică, sexuală sau religioasă. Dacă nu e asta discriminare, atunci nu ştiu ce e.

Remus Cernea: da, ţie nu iti pasă, dar în glodul satelor româneşti, în iarba verde de acasă – ăia cam asta gândesc. Aşa, şi? Tu crezi ca oamenii sunt “fundamentalişti” în virtutea unei doctrine extrem-religioase şi homofobe? Sunt pur şi simplu needucaţi, nu fundamentalişti, ei ştiu că de Crăciun se taie porcul iar de Paşti se taie mielul, cât despre sexul anal între bărbaţi, popa nu are deloc cuvinte de laudă (în public). La ce te aştepţi, la dispute doctrinare cu badea Gheorghe? Tradiţia, pentru ei, înseamnă cei şapte (şaptezeci de) ani de acasă, buni sau răi; aşa au învăţat, aşa îţi spun în faţă. Războiul cu asemenea oameni se numeşte Educaţie; educaţia îi învaţă că oameni sunt şi unii şi ceilalţi. La ce bun o preşedintă romă, lesbiană şi atee – sună ca un "ba pe-a mătii" progresist (Nu-i aşa, bade Gheorghe, că nu-ţi plac ţiganii, poponarii şi ateii? Ei, iacă, avem un preşedinte din ăsta, să vedem ce mai faci acum).

Dar Remus Cernea nu se războieşte numai cu tradiţia lui nea Gheorghe, ci cu Tradiţia în genere, cea care stabileşte şi aranjează norme – e revolta acneic-juvenilă a adolescentului faţă de părinţii care spun "nu ai voie". Înainte vreme, unul ca Cernea, fără mijloace proprii şi neizbutind nimic, n-ar fi avut nicio voce pe care să-şi glăsuie suferinţa. Acum, în vremea democraţiei şi a votului universal, milioane de Remuşi ies la vedere in social media sau pe stradă (mişcările Occupy) îmbufnându-se ca ţaţele: eu n-am, vreau şi eu ce ai tu! Nu contează că nu ştiu nimic, că n-am fost în stare să termin o facultate, că stau cu părinţii, am şi eu două mâini şi două picioare, sunt antropomorfic corect, deci merit; dă-mi şi mie un os de ros şi-un boţ de mămăligă!
Ia, Cerneo, un os de consilier.

Ma ierţi dacă arăt o lipsă de încredere faţă de cei ce susţin cu prea multă îndârjire cauza perifericilor; asta e deoarece suspectez că ei înşişi se simt periferici şi empatizează. Nu dintr-o lipsă de compasiune n-am încredere în ei, ci deoarece, trăind într-o ţară cu valori extrem de laxe, ştiu că e foarte uşor sa treci nişte praguri. Dacă e aşa de uşor, de ce nu le-ai trecut? Ce ar împiedica o lesbiană romă atee să îşi dea licenţa şi să aibă un loc real de muncă? Există o legislaţie împotriva acestora? Crezi ca o firmă cu o foame serioasă de headcount ar avea greţuri ideologico-rasiale? Poate dacă eşti absolvent român de cultură înaltă şi iţi displace orice activitate în afara causeriei de bodegă îţi va fi mai greu să te angajezi, dar asta nu are nimic de-a face cu etnia sau religia.

Dacă ai impresia ca oamenii sunt discriminaţi nejustificat, fii tu însuţi în poziţia "can do", altfel nu ai căderea morală, din starea celui care n-are chef (căci de putut poţi, nu?), să spui că ar trebui sa se poată.

Există un articol EvZ care il demască pe Remus Cernea drept pletos, ateu, satanist, purtător de tricou cu Pink Floyd (printre altele, autorul se întreabă: "bea Remus Cernea sânge de cocoş negru?") Pare – şi e – un atac la persoană. Contestându-i ziaristului EvZ (aflat in stadiul semi-alfabet al confuziei antinomice satanism-ateism) legitimitatea atacului, aceasta nu validează poziţia de asemeni preintelectuală a lui Remus Cernea. Faptul că te atacă un idiot nu te transformă în geniu. Vorba lui Carl Sagan, oamenii au râs de Galilei, dar oamenii au râs şi de clovnul Bozo.

În fine, nu ştiu de la ce podgorie bea Remus Cernea sânge de cocoş negru, însă mie să nu‑mi daţi să beau cocoş de acolo.

No comments: